Inleiding
Met blijdschap en spanning hebben we in de voorjaarsvakantie kennisgenomen van de opening van de scholen in het Voortgezet Onderwijs. Blijdschap, omdat onze leerlingen en wijzelf toe zijn aan 'echt' contact. Maar ook spanning, omdat leerlingen naar school halen risico's voor ons allemaal meebrengt. Niet alle leerlingen en ook niet alle docenten zullen daarom naar school komen. En daarnaast ligt er een hele puzzel om het fysieke onderwijs op school praktisch vorm te geven. Hieronder schetsen we hoe we ons onderwijs in deze nieuwe situatie gaan vormgeven.
De basiskeuze voor de schoolgang is daarbij om de klassen in de onderbouw in tweeën te splitsen (een deel A en een deel B). Binnen die tweedeling worden vervolgens vaste duo's gemaakt. Als een leerling naar school gaat zit hij/zij dus altijd naast dezelfde leerling en altijd bij dezelfde helft van de klas. De huidige lessentabel wordt hierbij zoveel mogelijk in stand gehouden. Klassen worden wel in vaste lokalen ingeroosterd. Om de druk op Mariënburg te verkleinen wordt naast klas 1 ook klas 2 grotendeels op Klein Mariënburg ingeroosterd. We beginnen hier volgende week structureel mee en starten deze week met een dagdeel met de mentor. Daarmee zien de komende drie weken er concreet als volgt uit.
Deze week
(week 9)
·
Er wordt de
hele week digitaal lesgegeven. Op woensdag-, donderdag- of vrijdagmiddag komen
de twee klassenhelften van 14:30-16:00 op school voor een blokuur met de mentor
(voor een enkele klas zal dit er net anders uitzien). De bedoeling hiervan is:
even bijpraten, de stand van zaken opmaken en vooruitkijken.
·
De roostering
van de klassen en lokalen komt in Zermelo te staan en op de blogspot zal een
totaaloverzicht gepubliceerd worden. De mentoren delen de indeling van de
klassen in deel A en deel B en daarbinnen de indeling de duo’s met de
leerlingen van hun mentorklas.
·
De
talentstromen op woensdag (klas 3) en donderdag (klas 2) komen deze week te
vervallen.
De komende
weken (week 10 en 11)
· De klassen en klassenhelften gaan volgens onderstaand schema naar school. Op de dagen dat een klas niet naar school gaat is er gewoon digitaal les volgens de agenda in Teams.
WEEK 10
Klas 1 Locatie =
KMB. |
Dinsdag 9
maart |
Deel A |
Donderdag 11
maart |
Deel B |
|
Vrijdag 12
maart |
Deel A |
|
Klas 2 Locatie =
KMB of MAR |
Maandag 8
maart op KMB |
Deel A |
Woensdag 10
maart op KMB |
Deel B |
|
Vrijdag 12
maart op MAR |
Deel A |
|
Klas 3 Locatie =
MAR |
Dinsdag 9
maart |
Deel A |
Donderdag
11 maart |
Deel B |
|
Vrijdag 12
maart |
Deel A |
WEEK 11
Klas 1 Locatie = altijd
KMB |
Dinsdag 16
maart |
Deel B |
Donderdag
18 maart |
Deel A |
|
Vrijdag 19
maart |
Deel B |
|
Klas 2 Locatie = KMB
of MAR |
Maandag 15
maart op KMB |
Deel B |
Woensdag 17
maart op KMB |
Deel A |
|
Vrijdag 19
maart op MAR |
Deel B |
|
Klas 3 Locatie = MAR |
Dinsdag 16
maart |
Deel B |
Donderdag 18 maart |
Deel A |
|
Vrijdag 19 maart |
Deel B |
·
Op de dagen
dat de andere helft van een klas op school les heeft, volgen de leerlingen die
thuis zijn deze lessen digitaal mee. De docent die fysiek lesgeeft zal
zijn/haar aandacht vooral richten op de leerlingen die fysiek aanwezig zijn.
Leerlingen die thuis zijn volgen bijvoorbeeld alleen het begin (welkom en
uitleg) en het einde (afsluiting) van een les en werken tussendoor aan hun
huiswerk.
·
Klassen die
fysiek les hebben van een docent die niet op school komt, volgen deze lessen
digitaal op school. Een andere docent sluit bij deze les aan om toezicht te
houden.
·
Talenstromen
worden voorlopig alleen digitaal gegeven. LO-lessen gaan buiten fysiek door,
mits het weer dit toelaat. Als dit niet het geval blijven de leerlingen met de
LO-docent in de klas. Voor leerlingen die LO op een fysieke lesdagen volgen is
het verstandig direct in sportieve kleding naar school te komen, want
mogelijkheden tot omkleden zijn zeer beperkt.
·
Klassen
worden in vaste lokalen ingeroosterd en ook de pauzes vinden in deze lokalen
plaats. In de kantine is daartoe te weinig ruimte wegens de anderhalve meter
afstand. Wel is het mogelijk in pauzes naar buiten te gaan en stimuleren we
docenten ook tijdens lessen naar buiten te gaan. Specifiek voor Klein
Mariënburg geldt dat
o
leerlingen in
de lokalen 1, 2, 3 & 4 pauze houden op het binnenplein;
o
leerlingen in
de lokalen 8, 9, 10 & 11 pauze houden op het sportplein;
o
leerlingen in
de lokalen 12, 13 & 14 pauze houden op het fietsplein.
·
In alle
fysieke lessen staat het contact tussen leerlingen en docenten voorop.
Onderwijskundig is het de bedoeling om eerst zicht krijgen op hoe leerlingen er
voorstaan en daarvanuit rustig op te bouwen. Toetsing zal voorzichtig en
langzaamaan worden vormgegeven. De eerste week (week 10) zullen de fysieke
lessen niet gebruikt worden voor toetsing. Digitaal kan dit wel.
·
Toetsen die
vanaf week 11 fysiek worden afgenomen zullen in de agenda van Magister worden
genoteerd.
Andere aandachtspunten
· Zorgleerlingen: Leerlingen die sinds de
lockdown op het leerplein op school werken blijven dit indien nodig doen op de
dagen dat ze digitaal onderwijs hebben. Het leerplein wordt weer terug
verplaatst naar de mediatheek.
· Cito’s klas 1 en klas 2: Om objectief
zicht op de voortgang van leerlingen te krijgen worden vanaf dit jaar de cito’s
(opnieuw) ingevoerd. Klas 2 (afname in maart) en klas 1 (afname in mei/juni)
krijgen hierover binnenkort meer informatie. De afname za digitaal zijn.
· Personele wijzigingen: De vacature Nask,
die tijdelijk door andere docenten is ondervangen, is sinds kort ingevuld.
Vanaf week 10/11 zal dhr. A. Post de klassen H1A, H1B, H1C, A2D en A2E
lesgeven.
Tenslotte
Veiligheid van leerlingen en personeel blijft van groot belang. Het naleven van de coronamaatregelen en elkaar daar op aanspreken is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daaronder valt ook de schoolgang zelf: wanneer blijf je vanwege klachten thuis? In de bijlage is daarom de vernieuwde beslisboom van de GGD opgenomen. In geval van een positief geteste leerling of collega wordt altijd contact opgenomen met de GGD voor advisering en om verdere besluitvorming af te stemmen.