dinsdag 2 maart 2021

Klas 1, 2 en 3: BELANGRIJKE INFORMATIE OVER SCHOOLGANG

Hieronder lees je alle praktische informatie over schoolgang deze en de volgende twee weken. 


Inleiding

Met blijdschap en spanning hebben we in de voorjaarsvakantie kennisgenomen van de opening van de scholen in het Voortgezet Onderwijs. Blijdschap, omdat onze leerlingen en wijzelf toe zijn aan 'echt' contact. Maar ook spanning, omdat leerlingen naar school halen risico's voor ons allemaal meebrengt. Niet alle leerlingen en ook niet alle docenten zullen daarom naar school komen. En daarnaast ligt er een hele puzzel om het fysieke onderwijs op school praktisch vorm te geven. Hieronder schetsen we hoe we ons onderwijs in deze nieuwe situatie gaan vormgeven.

De basiskeuze voor de schoolgang is daarbij om de klassen in de onderbouw in tweeën te splitsen (een deel A en een deel B). Binnen die tweedeling worden vervolgens vaste duo's gemaakt. Als een leerling naar school gaat zit hij/zij dus altijd naast dezelfde leerling en altijd bij dezelfde helft van de klas. De huidige lessentabel wordt hierbij zoveel mogelijk in stand gehouden. Klassen worden wel in vaste lokalen ingeroosterd. Om de druk op Mariënburg te verkleinen wordt naast klas 1 ook klas 2 grotendeels op Klein Mariënburg ingeroosterd. We beginnen hier volgende week structureel mee en starten deze week met een dagdeel met de mentor. Daarmee zien de komende drie weken er concreet als volgt uit.

Deze week (week 9) 

·     Er wordt de hele week digitaal lesgegeven. Op woensdag-, donderdag- of vrijdagmiddag komen de twee klassenhelften van 14:30-16:00 op school voor een blokuur met de mentor (voor een enkele klas zal dit er net anders uitzien). De bedoeling hiervan is: even bijpraten, de stand van zaken opmaken en vooruitkijken. 

·     De roostering van de klassen en lokalen komt in Zermelo te staan en op de blogspot zal een totaaloverzicht gepubliceerd worden. De mentoren delen de indeling van de klassen in deel A en deel B en daarbinnen de indeling de duo’s met de leerlingen van hun mentorklas.

·     De talentstromen op woensdag (klas 3) en donderdag (klas 2) komen deze week te vervallen. 


De komende weken (week 10 en 11)

·     De klassen en klassenhelften gaan volgens onderstaand schema naar school. Op de dagen dat een klas niet naar school gaat is er gewoon digitaal les volgens de agenda in Teams.

WEEK 10

Klas 1

Locatie = KMB.

Dinsdag 9 maart

Deel A

Donderdag 11 maart

Deel B

Vrijdag 12 maart

Deel A

Klas 2

Locatie = KMB of MAR

Maandag 8 maart op KMB

Deel A

Woensdag 10 maart op KMB

Deel B

Vrijdag 12 maart op MAR

Deel A

Klas 3

Locatie = MAR

Dinsdag 9 maart

Deel A

Donderdag 11 maart

Deel B

Vrijdag 12 maart

Deel A

WEEK 11

Klas 1

Locatie = altijd KMB

Dinsdag 16 maart

Deel B

Donderdag 18 maart

Deel A

Vrijdag 19 maart

Deel B

Klas 2

Locatie = KMB of MAR

Maandag 15 maart op KMB

Deel B

Woensdag 17 maart op KMB

Deel A

Vrijdag 19 maart op MAR

Deel B

Klas 3

Locatie = MAR

Dinsdag 16 maart

Deel B

Donderdag 18 maart

Deel A

Vrijdag 19 maart

Deel B

  

·     Op de dagen dat de andere helft van een klas op school les heeft, volgen de leerlingen die thuis zijn deze lessen digitaal mee. De docent die fysiek lesgeeft zal zijn/haar aandacht vooral richten op de leerlingen die fysiek aanwezig zijn. Leerlingen die thuis zijn volgen bijvoorbeeld alleen het begin (welkom en uitleg) en het einde (afsluiting) van een les en werken tussendoor aan hun huiswerk.

·     Klassen die fysiek les hebben van een docent die niet op school komt, volgen deze lessen digitaal op school. Een andere docent sluit bij deze les aan om toezicht te houden.

·     Talenstromen worden voorlopig alleen digitaal gegeven. LO-lessen gaan buiten fysiek door, mits het weer dit toelaat. Als dit niet het geval blijven de leerlingen met de LO-docent in de klas. Voor leerlingen die LO op een fysieke lesdagen volgen is het verstandig direct in sportieve kleding naar school te komen, want mogelijkheden tot omkleden zijn zeer beperkt.

·     Klassen worden in vaste lokalen ingeroosterd en ook de pauzes vinden in deze lokalen plaats. In de kantine is daartoe te weinig ruimte wegens de anderhalve meter afstand. Wel is het mogelijk in pauzes naar buiten te gaan en stimuleren we docenten ook tijdens lessen naar buiten te gaan. Specifiek voor Klein Mariënburg geldt dat

o   leerlingen in de lokalen 1, 2, 3 & 4 pauze houden op het binnenplein;

o   leerlingen in de lokalen 8, 9, 10 & 11 pauze houden op het sportplein;

o   leerlingen in de lokalen 12, 13 & 14 pauze houden op het fietsplein.

·     In alle fysieke lessen staat het contact tussen leerlingen en docenten voorop. Onderwijskundig is het de bedoeling om eerst zicht krijgen op hoe leerlingen er voorstaan en daarvanuit rustig op te bouwen. Toetsing zal voorzichtig en langzaamaan worden vormgegeven. De eerste week (week 10) zullen de fysieke lessen niet gebruikt worden voor toetsing. Digitaal kan dit wel.

·     Toetsen die vanaf week 11 fysiek worden afgenomen zullen in de agenda van Magister worden genoteerd.

Andere aandachtspunten

·      Zorgleerlingen: Leerlingen die sinds de lockdown op het leerplein op school werken blijven dit indien nodig doen op de dagen dat ze digitaal onderwijs hebben. Het leerplein wordt weer terug verplaatst naar de mediatheek.

·      Cito’s klas 1 en klas 2: Om objectief zicht op de voortgang van leerlingen te krijgen worden vanaf dit jaar de cito’s (opnieuw) ingevoerd. Klas 2 (afname in maart) en klas 1 (afname in mei/juni) krijgen hierover binnenkort meer informatie. De afname za digitaal zijn.

·      Personele wijzigingen: De vacature Nask, die tijdelijk door andere docenten is ondervangen, is sinds kort ingevuld. Vanaf week 10/11 zal dhr. A. Post de klassen H1A, H1B, H1C, A2D en A2E lesgeven.

Tenslotte

Veiligheid van leerlingen en personeel blijft van groot belang. Het naleven van de coronamaatregelen en elkaar daar op aanspreken is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daaronder valt ook de schoolgang zelf: wanneer blijf je vanwege klachten thuis? In de bijlage is daarom de vernieuwde beslisboom van de GGD opgenomen. In geval van een positief geteste leerling of collega wordt altijd contact opgenomen met de GGD voor advisering en om verdere besluitvorming af te stemmen.