Na de herfstvakantie starten wij met het Steward programma. Alle leerlingen worden bij toerbeurt als stewardteam een à twee weken ingezet om tijdens pauzes medeleerlingen te stimuleren zich mede verantwoordelijk te voelen voor een goed schoolklimaat. Onder een goed schoolklimaat verstaan wij een omgeving waarin iedereen een positieve en actieve bijdrage levert aan een vriendelijke, zorgzame, veilige en schone omgeving.
Tijdens de pauzes worden zij hierin ondersteund door conciërge en pauzewacht docenten.
Het steward programma heeft een positief effect op zowel de leerlingen als op school. Leerlingen krijgen zelfvertrouwen en motivatie doordat zij werken aan en getraind worden in hun sociale vaardigheden. In de praktijk blijkt dat dit een positief effect heeft op hun leerprestaties, motivatie en omgaan met medeleerlingen. Hierdoor verbetert de sfeer en groeit de sociale veiligheid op school.
Op 4, 5 en 30 oktober worden alle leerlingen door een hierin gespecialiseerd extern bureau getraind. De training bestaat uit twee delen welke op interactieve wijze worden aangeboden.
Deel 1, het algemene deel. Hierin worden de volgende vaardigheden besproken:
- Zelfkennis: persoonlijke waarden en kwaliteiten
- Observeren i.p.v. interpreteren\
- Uitstraling en houding (non-verbale communicatie)
- Goed voorbeeld en goede gewoonten
- Communicatievaardigheden: empathisch luisteren, samenvatten, vragen stellen
- Feedback geven en ontvangen
Deel 2, het project-specifieke deel. Onderstaande vaardigheden worden in praktijksituaties geoefend:
- Contact maken
- Actief kunnen luisteren
- Assertiviteit
- Aanspreken in positieve en negatieve situaties
- Het stellen van de juiste vragen
- Goede (positieve) feedback kunnen geven
- Omgaan met kritiek
- Omgaan met weerstand en conflicten door het toepassen van de-escalatievaardigheden
Met dit steward programma wordt leerlingen essentiële kennis en vaardigheden aangeboden waarmee zij professioneel, nu én in de toekomst in verschillende situaties respectvol met zichzelf én anderen kunnen omgaan, welke studie of werkrichting zij later ook kiezen.