Het model kon een fysieke maquette zijn, of een digitale rondleiding (Sketchup) – zo lang het op schaal was en aan alle eisen voldeed.
En wat een boel eisen waren het!
De leerlingen hebben eerst kennis gemaakt met de ontwerpcyclus en deze daarna toegepast. Uit hun eerste visie op een studentenflat rolde er een Programma van Eisen uit, en een aantal schetsen. Met behulp van interieurarchitect Melle Stumphius kon de volgende stap gezet worden – het bouwen van een echt schaalmodel van het flatje.
De leerlingen hebben eerst kennis gemaakt met de ontwerpcyclus en deze daarna toegepast. Uit hun eerste visie op een studentenflat rolde er een Programma van Eisen uit, en een aantal schetsen. Met behulp van interieurarchitect Melle Stumphius kon de volgende stap gezet worden – het bouwen van een echt schaalmodel van het flatje.
Alle maquettes moesten in rap tempo afgemaakt, en een bijbehorende presentatie en moodboard. Voor de digitale ontwerpers was de uitdaging om een perfect nagebouwde flat met rondleidingsfilmpje te maken. Voor iedereen waren er nieuwe vaardigheden aan te leren – en daar gaat het uiteindelijk om.
1. Nadat alles af was moest er gepresenteerd worden – aan een vakjury van buiten het onderwijs. Een interieurarchitect (Melle Stumphius - www.mellestumphius.com), een makelaar (Ruud van Es - www.vanesassurantien.nl) en een praktijkexpert op het gebied van studentenflats – studente Kendra Rossier! Deze drie hebben aandachtig geluisterd en prikkelende vragen gesteld in een interviewronde, en daarna met veel moeite, hun bevindingen omgezet in cijfers.
De trotse winnaars van de Design Challenge kregen meteen de felbegeerde R&D-medailles in ontvangst. Van groep 1 waren dat: Merel, Fardau en Roos, samen met Beau (gedeelde 1e plaats). Thirza & Grace zijn de winnaars uit groep 2.
Men. Spencer en Dekkers