dinsdag 24 april 2012

Sponsoractie Alpe d’HuZes 2012

Verslag fietstocht Hessel de Jong van Tirns naar Ottersum voor het goede doel, het kankerfonds.

Vrijdag 20 april om 5.00 uur ging de wekker. Ik was inmiddels al wakker en ben direct opgestaan. Tijdens het ontbijt werd er driftig op het raam geklopt. Wie zou dat nu zijn? Ik schoof het gordijn aan de kant en zag mijn collega mevr. Becker met een big smile en het fototoestel in de aanslag. Om exact 6.00 uur ben ik vanuit mijn dorp Tirns gestart en werd ik uitgezwaaid door de vrouwen.

Het eerste deel ging vrij vlot via Sneek, Spannenburg, Lemmer naar Emmeloord. In de polder stonden de tulpen er prachtig bij, een kleurrijk landschap. Het was in het begin behoorlijk koud, maar de wind was gelukkig nog niet zo sterk.

Van Emmeloord naar Kampen liep het even anders. Ik moest weer een stuk terugfietsen toen bleek dat de brug op de Kamperweg eruit lag. Het was inmiddels 8.00 uur dus maar even een paar broodjes gegeten en wat gedronken. Vervolgens via Schokland (werelderfgoed) door naar Kampen. Om 9.30 uur even in Kampen gepauzeerd en in de Hema koffie gedronken. Na wat tips van een lokale bewoner doorgefietst naar Wezep, pal in de toegenomen wind. Van Wezep naar Heerde wat meer in de luwte van de bomen. Van Heerde naar Apeldoorn zou een mooi fietspad richting Apeldoorn moeten liggen, maar die heb ik finaal gemist. Jammer want daardoor heb ik wat meer kilometers moeten maken.

Toen ik om 12.00 uur in Vaassen (vlak boven Apeldoorn) aankwam had ik wel zin in een soepje. Ik ben bij de eerste de beste tent gestopt om mijn zoutvoorraad aan te vullen. Ik had een korte stop in gedachten, maar dat pakte anders uit. Ik moest wel een half uur op mijn soep wachten. Om 12.50 uur zat ik eindelijk weer op mijn fiets richting Apeldoorn. Door Apeldoorn was het steeds rechtdoor, langs “de Naald” waar twee jaar terug de aanslag op de Koninklijke familie plaatsvond. Na vele stoplichten was ik eindelijk Apeldoorn uit.

Op naar Arnhem nadat ik in Beekbergen nog even flink wat vocht en eten naar binnen had gewerkt. Het weer nog steeds prima; zon en bewolking wisselden elkaar af en nog steeds droog. De fietsroute naar Arnhem door het natuurgebied de Hoge Veluwe lijkt prachtig maar loopt grotendeels langs de A50. Tempo maken maar weer! Met een noodgang ben ik Arnhem binnengereden. Je fietst echt het Rijndal in. Gelukkig stonden alle stoplichten voor mij op groen en voordat ik het wist was ik al in het centrum en er doorheen. Steil omhoog over de brug en ik was Arnhem al weer uit. Op de dijk even gepauzeerd en weer wat gegeten en gedronken. De lucht begon steeds meer te betrekken en het werd kouder.

Toen ik in Elst vlak onder Arnhem was begon het lichtjes te regenen. Ik wilde niet stoppen en heb mijn regenjasje aangetrokken om vervolgens zo snel mogelijk door te fietsen naar Nijmegen. Kort daarna kwam de regen met bakken naar beneden. Mijn zonnebrandcrème verdween in mijn ogen, waardoor ik mijn ogen niet meer open kon houden. Dus stoppen en droogpoetsen. Inmiddels begon mijn rechterknie wat op te spelen. Toch wat te weinig fietskilometers in de benen? De pijn verbijten en doorgaan! In Nijmegen klaarde het weer langzaam op en het werd ook warmer. Je staat er versteld van hoe snel je dan weer droog bent.

In Nijmegen even contact gehad met mijn vrouw die inmiddels bij Arnhem was met de auto. Vanuit Nijmegen ben ik via Berg en Dal en de Zevenheuvelenweg, zeer bekend onder hardlopers en fietsers, naar Milsbeek gefietst en van daaruit naar Gennep/Ottersum. Om 17.00 was ik bij Sjaak en Jaap in huis. De heren hadden niet in de gaten dat ik helemaal vanaf Tirns naar Ottersum was gefietst. We hadden het natuurlijk ook goed geheim gehouden. Sjaak was met zijn gedachten meer bij de organisatie van het feest en Jaap liet met trots zijn nieuwe racefiets zien, waarmee hij Alpe d’Huez gaat beklimmen. Nadat Anke, mijn vrouw was gearriveerd, zijn Sjaak en Jaap alvast vertrokken naar de feestzaal en heb ik genoten van een heerlijke douche.

Bij de opening van het sponsordiner werd Sjaak toegezongen, het was namelijk ook zijn verjaardag. Met de medeorganisator Roger hadden we afgesproken dat ik Sjaak een cheque zou gaan aanbieden, nadat er voor hem gezongen was. Dus moest ik direct aan het begin naar voren komen. Tijdens mijn speech begreep Sjaak pas dat ik echt helemaal vanuit Friesland naar Ottersum was gefietst. Hij was er helemaal stil van en dat is hij niet vaak! De reacties uit de zaal waren geweldig; dat een school uit Friesland in zo’n korte tijd zo’n bedrag bij elkaar weet te brengen voor het goede doel. En dat ik daarvoor naar Limburg was gefietst.

Nadat Sjaak bekomen was van de schrik heeft hij mij nog ettelijke malen bedankt en natuurlijk ook al de mensen uit Friesland die hier een bijdrage aan hebben geleverd. Vrijdagavond stond de teller op 1156 euro. Waarschijnlijk komt daar deze week nog meer bij. Een aantal hebben nog beloofd om geld over te maken en er gaat nog een collectebus rond in de onderbouw klassen van Marienburg. Naast alle persoonlijke bijdragen heeft onze school ook een bedrag van 250 euro toegezegd. Geweldig! Dit bedrag is reeds verwerkt in de 1156 euro.

Het was een bijzondere dag en avond die ik niet snel zal vergeten. Iedereen nogmaals bedankt voor de bijdragen, warme ondersteuning en fijne complimenten!

Klik hier om een aantal foto's te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Hessel