maandag 19 december 2011

Betreffende de staking: aanvullende vragen en antwoorden

Er komen ten aanzien van de staking nog een paar vragen, naar aanleiding waarvan we zojuist contact met LAKS hebben gehad. Voor alle duidelijkheid is het goed dit bericht in z'n geheel te lezen. 


Gaan de lessen woensdag gewoon door?
Jazeker, er is in principe sprake van een gewone lesdag.

Maar waarom staken de docenten woensdag dan niet?
Diverse vakbonden hebben al wel opgeroepen tot een staking door docenten, maar die is niet gepland voor de 21e december. De lessen gaan woensdag a.s. dus gewoon door.

Mag ik ook gewoon thuis blijven, of moet ik om te staken per se naar Amsterdam?
Ja, je moet daarvoor naar Amsterdam. Als je schriftelijke toestemming van je ouders hebt om te staken, dan stemmen ouders er dus mee in dat je naar Amsterdam gaat. Het LAKS heeft ons ook aangegeven dat er alleen in Amsterdam wordt gestaakt, nergens anders. Je maakt je punt ook niet echt hè, als je a.s. woensdag de hele dag op je slaapkamer achter FIFA 2012 zit te spelen ...

Als ik toestemming heb van ouders en deze toestemming aan de coördinator geef, welke gevolgen heeft dat?
In principe geen. We gaan 'soepel' om met leerlingen die naar de staking gaan, mits ze zich aan de afspraken houden. Dus: schriftelijk akkoord van ouders is verplicht, op papier in te leveren bij de coördinator en je wordt geacht naar Amsterdam te gaan. Omdat de lessen gewoon doorgang vinden, zul je naderhand de gemiste lesstof nog wel tot je moeten nemen, en werk moeten maken van het inhalen van huiswerk.

Maar wie controleert dan of ik naar Amsterdam ga?
Je ouders dus. Zij tekenen voor akkoord. Wij gaan dat verder niet checken.

Dus als ik wel zou willen staken, maar ik mag niet naar Amsterdam, dan heb ik gewoon les?
Klopt. Ouders geven je dan dus geen toestemming, dus heb je gewoon les. We noteren absenten, dus geen schriftelijke toestemming van ouders en niet ziek gemeld o.i.d. = ongeoorloofd verzuim. En dat betekent dat je terug moet komen ...

Kan ik het eerdere bericht (met o.a. gegevens van LAKS) nog eens nalezen?
Tuurlijk, klik hier