dinsdag 11 juni 2013

Research & Design: de eerste maanden


Kijk je mee naar de eerste maanden van deze nieuwe Talentstroom?

In februari zijn 24 leerlingen op feestelijke wijze gestart met de nieuwe Talentstroom: Research & Design!


Deze stroom is o.a. bedoeld voor leerlingen die
van één of meerdere bètavakken houden: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde en techniek

De afgelopen periode hebben de leerlingen geoefend met het opzetten van een eigen onderzoek. Dit hebben ze zelfstandig uitgevoerd. Op het lab doen ze dat voortaan in hun eigen labjas, voorzien van hun eigen naam én het logo van Research & Design! Je hebt vast wel klasgenoten gezien tijdens de lessen Bio of NaSk die zo’n gave jas hebben!

Daarnaast hebben ze ook leren kijken hoe ontwerpers telkens nieuwe oplossingen bedenken voor alledaagse problemen. De leerlingen hebben natuurlijk zelf ook een aantal oplossingen bedacht voor hedendaagse problemen. 

Het laatste project gaat over ‘Bewegen’. Hier komen een heleboel zaken samen; biologie, natuurkunde en techniek. Een fysiotherapeut heeft hiermee dagelijks te maken en kwam er over vertellen. Uiteraard gingen de leerlingen hierbij zelf ook aan de slag om de (on)mogelijkheden van hun eigen lichaam te ontdekken.



Maar wat dacht je van het ontwerpen van een nieuwe game? Of het maken van een nieuwe animatiefilm? Om te kijken hoe dit werkt, gaan we deze week naar een Motion Capture Studio, Gameship in Leeuwarden. Hier mag één leerling zelfs een speciaal hightech pak aan. Hiermee worden zijn bewegingen in de computer vastgelegd.

Volgend jaar gaan de leerlingen o.a. interessante dingen ontdekken over kleur, het weer en onderzoeken of gezonde voeding nu altijd wel zo gezond is. Ook gaan we in een echt lab een eigen onderzoek uitvoeren, tussen de beste onderzoekers uit de hele wereld,

Groetjes, het team en de leerlingen van R&D!