vrijdag 21 juni 2013

Klas 1 en 2: info over Cito


Afname Cito toetsing klas 1 en 2

Zoals jullie mogelijk al hebben gehoord, worden eind dit schooljaar een aantal Cito toetsen afgenomen in klas 1 en 2. Langs deze weg een toelichting op het wat, hoe en waarom.


De afgelopen jaren is er in Nederland in het algemeen, en dus ook op onze school, het nodige gezegd en geschreven over het belang van taal en rekenen in het onderwijs. Al diverse jaren werd in klas 4 de spellingstoets digitaal afgenomen. Daar zijn we dit jaar ook al in de onderbouw bij Nederlands mee begonnen. En zoals jullie hebben gemerkt, staat rekenen op de lessentabel.

We zijn hierin overigens niet uniek. Meer scholen doen dit, en ook landelijk zijn de afgelopen jaren ontwikkelingen in gang gezet die hebben geleid tot de zogenaamde ‘referentieniveaus’. Deze referentieniveaus geven aan wat leerlingen op het gebied van taal en rekenen op een bepaald moment in hun onderwijsloopbaan zouden moeten kennen en kunnen. Om te helpen inzicht te krijgen in de leervorderingen, heeft het Cito toetsen gemaakt. Deze toetsen worden in de laatste weken van het schooljaar afgenomen. Leerlingen en ouders ontvangen een overzicht, waarop alle informatie over de laatste schoolweken (dus ook over de Cito toetsen), op een rij wordt gezet.

FAQ’s voor leerlingen:

·      Krijgen we cijfers of een andere vorm van beoordeling op de Cito toetsen?
Nee. De toetsen zijn bedoeld om je leervorderingen, je ontwikkeling op bepaalde onderdelen bij te houden. Een op zichzelf staande Cito toets hoeft ook nog niet zo veel te zeggen. Het kan immers best zijn dat er onderdelen worden getoetst, die volgend jaar pas bij het vak worden behandeld. De uitkomsten van de toets zijn bedoeld voor de docenten, zodat ze aanvullende informatie krijgen over hoe individuele leerlingen en klassen als geheel het op bepaalde onderdelen doen, los van de repetities en SO’s die je het hele jaar al maakt.

·         Kan ik afstromen als ik de toetsen niet goed genoeg maak?
Nee. Maar het is uiteraard wel de bedoeling dat je je best doet, zodat er een passend beeld ontstaat van je leervorderingen.

·         Moet ik iets leren voor de toetsen?
Nee. Maar zoals gezegd moet je wel je best doen tijdens de afname.

·         Hoe nerveus moet ik worden van de Cito toetsen?
Zie boven, dus helemaal niet!

·         Krijgen we dit de komende jaren vaker?
Dat is wel de bedoeling. We willen de leervorderingen over een periode van 3 jaar in beeld krijgen. Eind volgend schooljaar en op het eind van klas 3, volgen er wederom Cito toetsen.

·         Welke toetsen gaan we doen?
We zijn druk bezig een rooster te maken en hopen daarin de volgende onderdelen een plaats te geven: Nederlands leesvaardigheid (2x), Nederlands woordenschat, Taalverzorging, Wiskunde/Rekenen (2x) en Engels leesvaardigheid (2x).

·         Is het net zoiets als de ‘grote’ Cito van groep 8?
Niet helemaal. De instelling die de vragen maakt (Cito dus), is hetzelfde. Maar de onderdelen die je gaat doen verschillen uiteraard. En deze Cito toetsen houden je leervorderingen op een aantal onderdelen bij en zijn korter, terwijl de ‘grote’ Cito van groep 8 een score gaf die meetelde voor je plaatsing in het Voortgezet Onderwijs. Die had wat dat betreft meer 'status', zeg maar.

·         Hoe lang duren de toetsen?
We verwachten dat elk onderdeel ongeveer een lesuur duurt.  Maar we doen dit, net als jullie, voor het eerst. Dus ook voor de school is het even afwachten hoe lang het daadwerkelijk zal duren.

·         Mogen we eten en drinken tijdens de afname van de toetsen?
Nee. Dezelfde regels als anders gelden. Dus, indien van toepassing, ook pauzes.

·         Waarom doen we de toetsen in deze periode van het schooljaar?
Cito adviseert ons de toetsen op het einde van het schooljaar af te nemen, omdat er anders een verkeerd beeld van je leervorderingen kan ontstaan.

·         Waarom het Cito?
Cito onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs en wordt internationaal erkend als expert in het ontwikkelen en afnemen van examens, toetsen en volgsystemen. Ook onze school vertrouwt op hun kennis en ervaring op dit gebied.